BIOGRAPHY

Mafalda Nejmeddine is a harpsichordist, whose doctorate from the University of Évora is in Music and Musicology, specialising in performance, and a specialist in early Portuguese music, namely in the Portuguese sonata for keyboard instruments. She obtained a Diploma in the Complementary Piano Course from the Academia de Música de S. Pio X, Vila do Conde, the first prize for harpsichord from the Conservatoire de Paris-CNR, a degree in harpsichord from the Escola Superior de Música, Lisbon, and a Masters Degree in Child Studies - specialising in Music Education - from the University of Minho. Throughout her studies she received a grant from the Fundação Calouste Gulbenkian, the Fundação Dr. Elias de Aguiar, the Académie Musicale, Villecroze and the Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

Her interest in early Portuguese music led her to specialise in the interpretation of the 18th century Portuguese repertoire for keyboard with the harpsichordist Cremilde Rosado Fernandes and to develop a series of projects which involved the investigation and dissemination of this repertoire. Among these we find the preparation of a manual for the Basic Harpsichord Course with Portuguese repertoire from the 18th century, the study of the keyboard sonata in Portugal during the period 1750-1807, the discographic editions and editions of the scores of the collection "Sei sonate per cembalo" by Alberto José Gomes da Silva and unknown Portuguese sonatas of the 18th and 19th centuries, in addition to giving recitals and lectures with unpublished works of the Portuguese keyboard repertoire of the second half of the 18th century. She is also a pioneer in the study of music in the Monastery of Santa Clara de Vila do Conde, having carried out the critical edition of the work "Miserere de Villa de Conde" by António da Silva Leite and published on the organs of this monastery.

Mafalda Nejmeddine also taught at the University of Minho and the Escola Profissional Artística do Vale do Ave amongst other institutions. Currently she devotes herself to the research, analysis and performance of Portuguese keyboard music of the 18th-19th centuries, being an integrated researcher of the Centre for the Study of the Sociology and Aesthetics of Music (CESEM/IN2PAST) at the University of Évora.


Mafalda Nejmeddine é cravista, doutorada pela Universidade de Évora em Música e Musicologia na especialidade de Interpretação, especialista em música antiga portuguesa, nomeadamente a sonata portuguesa para tecla. É diplomada com o Curso Complementar de Piano pela Academia de Música S. Pio X de Vila do Conde, o 1º Prémio de Cravo pelo Conservatório Superior de Paris-CNR, a Licenciatura em Cravo pela Escola Superior de Música de Lisboa e o Mestrado em Estudos da Criança - especialização em Educação Musical pela Universidade do Minho. Ao longo da sua formação foi bolseira da Fundação Calouste Gulbenkian, da Fundação Dr. Elias de Aguiar, da Académie Musicale de Villecroze e da Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

O seu interesse pela música antiga portuguesa levou-a a especializar-se na interpretação do repertório português setecentista para tecla com a cravista Cremilde Rosado Fernandes e a desenvolver uma série de trabalhos que envolveram a investigação e a divulgação deste repertório. Entre eles encontram-se a preparação de um manual para o Curso Básico de Cravo com repertório português do século XVIII, o estudo da sonata para tecla em Portugal no período 1750-1807, as edições discográficas e as edições das partituras da coleção "Sei sonate per cembalo" de Alberto José Gomes da Silva e de sonatas portuguesas desconhecidas dos séculos XVIII e XIX, bem como a realização de recitais e conferências-concerto com obras inéditas do repertório português para tecla da segunda metade do século XVIII. É também pioneira no estudo da música no Mosteiro de Santa Clara de Vila do Conde, tendo realizado a edição crítica da obra "Miserere de Villa de Conde" de António da Silva Leite e publicado sobre os órgãos deste mosteiro.

Mafalda Nejmeddine desempenhou atividade docente na Universidade do Minho e na Escola Profissional Artística do Vale do Ave, entre outras instituições. Atualmente dedica-se à pesquisa, análise e interpretação da música portuguesa para tecla dos séculos XVIII-XIX, sendo investigadora integrada do Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM/IN2PAST) no polo da Universidade de Évora.

Crie o seu site grátis!